مایه ی حیات
وَ جَعَلنا مِن الماءَ كُلُّ شَي ء 
قالب وبلاگ
نويسنده
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مایه ی حیات و آدرس ab93.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





برای تهیه هر عدد نان 200 گرمی 280 لیتر آب مصرف می شود، معادل 40 دقیقه باز بودن کامل شیر آب!!!

 

[ شنبه 29 دی 1393برچسب:جمله , نان , آب, ] [ 11:2 ] [ مهدی غنی زاده ]

حتما میدانید که آب نه کالری دارد نه چربی. گرسنگی را هم تا حدی بر طرف میسازد. خب این جمله را روی هم بگذارید میشود سیر شدن با ماده ای که بدون کالری و چربی است. خیلی راحت با این روش میشود چاقی را رفع کرد. آب همچنین متابولیسم بدن را افزایش میدهد. بالا رفتن متابولیسم خود موجب سوختن کالری میشود . بعد از گذشت 10 الی 40 دقیقه ، متابولیسم بدن شروع میشود و بعد از آغاز این عمل ، سرعت سوخت ساز بدن 30% افزایش میابد. یعنی با سرعت 30% کالری میسوزانید بی آنکه کالری دریافت کنید. 

البته این نکته هم باید در نظر بگیرید که نخوردن آب موجب چاقی میشود. یعنی نیازی نیست بیشتر از 8 لیوان آب در روز بخورید . زیاد خوردن آب تعادل سدیم در بدن را بر هم میزند و سیستم گوارش را هم مختل میکند. 

برای لاغر شدن هم اگر عجله دارید ، بروید ورزش کنید. همینیه که هس ^_^

 

 

منبع : betoote

[ شنبه 29 دی 1393برچسب:آب , چربی , کالری , وزن , چاقی , سدیم , متابولیسم , ] [ 10:32 ] [ مهدی غنی زاده ]

در این مطلب عواملی که موجب آلوده کردن آب های رودخانه ها و دریاچه ها میشوند در چند قسمت ذکر میشود.

از فضلاب های خانگی شروع میکنیم که این روزا بر کسی پوشیده نیست. در بعضی مناطق کشور فاضلاب های خانه وارد آب پاک میشود و حتی قابلیت تصویه را از آن میگیرد. این فاضلاب ها شامل مدفوع ، ادرار و آبی که از حمام خارج میشود است. انصافا اگر این آب را تصویه کنند شما استفاده میکنید ؟ مصرف آب آلوده به فاضلاب منجر به اسهال میشود. راسته که میگن ما ز ....ییم و ..... میرویم !!

مورد دوم زباله های دریایی هستند . کشتی هایی که در دریا عبور و مرور میکنند بی شک حاوی زباله هستند و عده ای از کارکنان کشتی به جمله ی " دریای ما ، خانه ما " اعتقادی ندارند. زباله هایی که از کشتی ها به دریا ریخته میشود شامل مقوا ، روزنامه ، شیشه ، کف ، بسته های پلاستیکی ، آلومینیوم و  ظروف پلای استرین هستند. این مواد به طور میانگین 190 سال طول میکشد تا تجزیه شوند البته در این محاسبه شیشه را حساب نکردیم چون هنوز زمان تجزیه آن مشخص نیست. اگر شما میدانید بفرمایید! 

در کل اینکه اگه از همین الان کشتی ها رو متوقف کنید ، 190 سال بعد دریاها تمیز میشن !! البته ما فقط زباله هایی که از کشتی بیرون ریخته رو حساب کردیم. نفت و رادیواکتیو و آلودگی های جوی رو هم باید در نظر گرفت. 

حالا ادامه ش باشه دفه ی بعد

 

 

منبع : tebyan

همیشه دیده ایم که وقتی کسی عصبانی ست یا استرس دارد یه لیوان آب به او توصیه میشود. این کار به طور علمی اثبات شده. آب برای بدن به منزله ی روغن برای ماشین است و بدون آن بدن کاری انجام نمیدهد.

وقتی آب بدن کم میشود ، هورموهای آدرنالین و کورتیزول شروع به ترشح میکنند. این هورمون ها برای شرایط ضروری در بدن ترشح میشوند و سرعت عمل و فعالیت و تنفس و ضربان قلب را افزایش میدهند. پس یعنی کمبود آب در بدن تا این حدی ضروری ست که حتی چنین هورمون هایی " به دلش اندر آید ز هر سو هراس" ! 

با جبران آب از دست رفته ی بدن ، ترشح این هورمون ها کم میشود و بدن به حالت آسوده در می آید.

75 درصد بدن آب است و طبیعی ست که ما برای داشتن عملکردی صحیح به آب وابسته ایم. در سال های آینده که آب کم میشود ، عایا همیشه در استرس خواهیم بود ؟ وا اسفا !

حالا این قضیه رابطه ی عکس داره. یعنی وقتی استرس زیاد میشود ، با افزایش میزان تنفس و افزایش تعداد ضربان قلب ، آب بیشتری از دست میدهیم. با نوشیدن آب به اندازه ی کافی میتوانیم همیشه بهترین عملکرد را داشته باشیم. 

 

 

منبع : tebyan

[ جمعه 25 دی 1393برچسب:, ] [ 21:25 ] [ مهدی غنی زاده ]

البته این عکس مال 100 سال بعده

 

این عکس بالا دریاچه اوان قزوینه در اگه خشکسالی همینجوری پیش بره به اون شکل در میاد. 

عکس زیر هم دریاچه اوان در زمان ماست. بیچاره نسل های بعدی باید خانواده رو بردارن برن تو کویر پیک نیک !!

عکس بالایی خیلی ضایع فتوشاپ شده کار منه خخخ به بزرگی خودتون ببخشید

 

 

راجع به اسم این دریاچه هم بگم که : 

اِوان در اصن اُوان بوده . اُو یعنی همون آب . اُوان یعنی آب ها . برید و راضی باشید

[ پنج شنبه 22 دی 1393برچسب:اوان , دریاچه , بیابان , خشکسالی, ] [ 12:33 ] [ مهدی غنی زاده ]

آخرای تابستون بود . کم بود آب برای یه عده اهمیت داشت و سعی کردن در طول تابستون آب کم تری مصرف کنند. یه عده هم سفت و سخت تر گرفته بودن قضیه رو. به شخصه خودم دیده بودم که مردم هم نگران ند و با مسئولین همکاری میکنند. اما آخر تابستون یه اتفاق هر چی صرفه جویی بود رو به باد داد. نزدیک شرکت آب و فاضلاب لوله شکسته بود نصف روز آب منطقه قطع بود . اونوخت آب چی میشد ؟ همه رو کف آسفالت پخش بود. دریاچه ای شده بود واس خودش . انقد دیر اومدن لوله رو درست کنن که فک کنم از آب مصرفی مردم تو کل تابستون بیشتر آب هدر رفت. حیف اون همه صرفه جویی. آب در آبکش ریختن بود ! خلاصه اینکه گفتم واس صرفه جویی انگیزه پیدا کنین !!

[ پنج شنبه 20 دی 1393برچسب:صرفه جویی , تابستون , هدر رفتن , خشکسالی, ] [ 12:23 ] [ مهدی غنی زاده ]

نگاه نگران نسل های آینده را با مصرف بهینه آب به آرامش تبدبل کنیم.

[ پنج شنبه 19 دی 1393برچسب:, ] [ 12:20 ] [ مهدی غنی زاده ]

بهترین کار برای صرفه جویی ، فرهنگ سازی در این زمینه است. این همه گروه فرهنگی و این همه همایش. کار زیاد سختی نیست چند نکته راجع به صرفه جویی گفتن. همین گروه ها و نهاد های غیر دولتی بیان در بین مردم خصوصا کودکان که آماده فرهنگینه (!!) شدن هستند از خطرات کم آبی بگن. دانش آموزای فعال دو تا روزنامه دیواری راجع به آب درست کنند یا هماهنگ کنند سر صف یه مختصر سخنرانی داشته باشن. مختصرااااااا ، خودتون دانش آموز بودین سر صف بودن میدونین چ زجری داره خخخخ. من خودم تصمیم هفته ی آینده بین دانش آموزای مدرسه یه مسابقه ترتیب بدم باشد که رستگار شوند !

اینم یه نمونه فرهنگ سازی !

 

 

راستی اینم بدونید بد نیست ، هر جا شکستگی لوله ای دیدین به 122 مرکز ارتباطات مردمی اطلاع بدین . خوش باشید 

 

منبع : yjc

[ پنج شنبه 19 دی 1393برچسب:آب , فرهنگ سازی , 122 , دانش آموز, ] [ 12:12 ] [ مهدی غنی زاده ]

در اسلام

در دین اسلام آب ها به 4 دسته تقسیم میشود و در بین شیعیان 5 دسته. آب جاری ، کر ، قلیل ، مضاف و مطلق.

آب در اسلام از پاک کننده های نجاسات است ، آب جاری ، آب باران است که روی زمین جاری میشود. آب چشمه ها و رودخانه ها آب جاری محسوب میشوند.

آب کر که فقط در بین شیعیان محسوب است ، مقدار آبی است که اگر در یک ظرف که طول و عرض و عمق آن 3 وجب و نیم باشد ریخته شود ، آن را پر کند.به طور میانگین 480 کیلوگرم آب را کر میگویند. در میزان آب کر اختلاف نظر وجود دارد.

آب قلیل به آبی میگویند که کم تر از آب کر باشد و در جوشش حرکت نباشد. مانند آب درون کوزه یا آفتابه. 

آب مضاف به آبی میگویند که از چیز دیگری گرفته شده باشد ، مانند آب هندوانه ، آب پرتقال . به طوری که دیگر به آن آب نگویند. آب اگر مضاف نباشد مطلق است. آب مضاف نمیتواند نجاسات را پاک کند.

 

 

در مسیحیت

آب مقدس

در دین مسیحیت ، آب مقدس آبی است که توسط یک کشیش مقدس میشود و از آن برای غسل و دورسازی شیطان استفاده میشود. دورسازی شیطان با غسل در ادیان سیخیسم و هندویسم نیز انجام میشود. مسیحان کاتولیک از آب مقدس ، صلیب یا مدال سنت پندیک برای دور کردن شیطان استفاده میکنند. در تشیع " آب شفا بخش" برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار میگیرد. مانند آب زم زم . بیماری های روحی نیز با آب شفا بخش مورد درمان قرار میگیرند.

 

 

منبع : ویکی پدیا 

 

 

[ پنج شنبه 17 دی 1393برچسب:آب , اسلام , مسیحیت , کربلا , آب مقدس , آب شفا بخش , کر , قلیل , جاری, ] [ 11:41 ] [ مهدی غنی زاده ]

بریم برا ادامه ی روش های نوشیدن 8 لیوان آب در روز

11- آب در زیبایی پوست بسیار موثر است. به فکر زیباییتان هم باشید.

12- خانوما بعد از آرایش 2 لیوان آب بنوشند. 

13- یک لیوان زیبا و خوش دست بخرید و با نوشیدن از آن لذت ببرید.

14- در هر وعده غذایی دو لیوان آب بخورید . آب خوردن بین وعده ها از پرخوری در بین دو وعده جلوگیری میکند.

15- بعد از نوشیدن نوشیدنی های گازدار ، 2-3 لیوان آب بخورید. بعد از این کار دیگه میل به نوشیدنی های گاز دار را از دست میدهید.

16- میزان آب مصرفی باید متاسب با مصرف چربی باشد. هر 10 گرم چربی ، 20 اونس آب.

17- یک بطری بزرگ را پر از آب کنید و سعی کنید در طول روز آن را تمام کنید. 

18- مثل بچه شیر خوار ها یه بطری آب دستتان باشد موقع تلوزیون دیدن و کارهای دیگه آب بنوشید. البته این کارهای فقط برای عادت کردن است ، نه اینکه همیشه بطری به دست باشید.

19- از لیواج مدرج استفاده کنید تا بدانید چه مقدار آب نوشیده اید. 

20- پکیج کامل به توصیه من ، یه لیوان زیبا و خوشدست قابل حمل را مدرج کنید و با نی هنگام تلوزیون دیدن آب بنوشید !!

 

منبع :  Dottis Weight Loss Zone

[ چهار شنبه 16 دی 1393برچسب:آب , 8 لیوان آب , ] [ 13:5 ] [ مهدی غنی زاده ]

همتون میدونید که از آب میشه انرژی به دست آورد ولی روش هاش فرق داره. تو این مطلب طرح های تولید انرژی از آب که در مجله ی دانستنیها به عنوان برترین ها انتخاب شدند رو به نمایش میذاریم. 

نکته : عکس ها رو بعدا میذارم ، فعلا توضیحاتو داشته باشین

علی خانزاده 

در این طرح از پره هایی سبک استفاده شده که با کمترین حرکت امواج به حرکت در میا آیند و با چرخش آن ها نیروی برق تولید میشود. این پره ها طوری طراحی شده اند که امواج در هر جهتی حرکتت کنند ، باز هم پره ها به چرخش در میایند.

 

محمد رشوند

در این سرح یک مخزن استوانه ای نسبتا بلند در دریاچه قرار داده میشود. آب از انتهای استوانه وارد مخرن می شود هنگام ورود آب یک توبین به حرک در می آید . سپس جکی هیدرولیکی آب را در مخرن به سمت بالا حرکت داده و آب از یک حفره در قسمت بالا مخزن خارج میشود . در این مرحله نیز تورین دیگر با جریان آب به حرکت در می آید. البته نمی دانم انرژی حرکت این جک هیدرولیکی از جریان برقی که توربین ها تولید میکنند کمتر است یا بیشتر.

 

نیما فاضل

در این طرح تلاش شده تا با استفاده از قوانین حرکت سیالات و قانون ونتوری ، به جریان آب سرعت داده و به این وسیله توربین ها به حرکت در آیند.

 

یاسین نعیمایی

در این طرح یک قایق به حرکت در می آید و با حرکت قایق یک پره که به آن متصل است ، میچرخد و برق تولید میشود.

[ چهار شنبه 14 دی 1393برچسب:انرژی , آب , مجله دانستنیها, ] [ 12:51 ] [ مهدی غنی زاده ]

راحل ابتلا به کم آبی :

از علایم ابتدایی کم آبی ، سرگیجه ، خستگی و گرفتگی عضلات ، خشکی دهان و پوست ، تشنگی و ....

اما با مرور زمان کم کم نشانه های زیر نمایان میشود

صورت سرخ و داغ میشود

میزان ادرار کاهش میابد

ادرار غلیط و پر رنگ میشود

در دفع ادرار مشکل پیدا میکنیم ( انقد آب بدنمون کم میشه ، بدن دلش نمیاد همون یه ذره آبم خارج شه !!!)

کم بود اشک

گود افتادگی چشم ها

بعد هم میزنه به اعصاب ، بد خلقی و عصبانیت

و در نهایت بی هوشی ، اگر هم رسیدگی نشود موجب مرگ میشود

 

چگونه با کم آبی مبارزه کنیم؟

برای مبارزه با کم آبی ، باید 8 لیوان آب که در مطالب قبلی بهش اشاره شده رو در مرنامه ی کاری قرار بدید. الکل ، مواد کافئین دار برای رفع تشنگی مناسب نیستن ، بلکه تشنگی رو بیشتر هم میکنند.

 

جلوگیری از کم آبی :

6-8 لیوان آب در روز بنوشید.

قبل از شروع ورزش یا فعالیت سنگین مقدار زیادی آب بنوشید تا در حین آن دچار مشکل نشوید. زیرا نوشیدن آب در حین فعالیت خودش ضرر دارد.

در اوقات بیکاری که حوصله تان سر میرود و در یخچال چیزی پیدا نمیکنید ، یک لیوان آب بنوشید !

اگر همراه شما دچار کم آبی شد و سرگیجه و تهوع و ضعف داشت ، او را جای خنک ببرید . توجه کنید که آب یخ باعث تشنگی بیشتر میشود ، پس از دادن آب یخ به بیمار خودداری کنید .

 

 

 

[ چهار شنبه 12 دی 1393برچسب:آب , کم آبی ف ضعف , تهوع , اسهال , سرگیجه , ادرار, ] [ 12:41 ] [ مهدی غنی زاده ]

امان از بهره برداری غیر مجاز از آب های زیر زمینی . انگار نه انگار کشورمان کشوری خشک است. دو تا تبلیغ خشک و خالی از فرهنگ سازی در این زمینه ندیدم. مدیر کل پیش بینی هواشناسی کشور نقل کرده که " تمام منابع آبی ایــران به سطح پایینی رسیده " ، یعنی همه ی کشور داره یجا خالی از آب میشه. چند سال دیگه سفره های زیر زمینی رو به جای اینکه تو کتاب جغرافیا بخونیم باید تو تاریخ پیداشون کنیم. نصف آب آشامیدنی مردم تهران از آب های زیر زمینی ست و با اینکه بارندگی کاهش یافته ، تقاضای مردم بالعکس افزایش یافته که با هم همخوانی ندارد . 

البته چیز خاصی نیستا ، تو کشور ما همیشه عرضه ی یه چیزی کم بشه ، تقاضاش بیشتر میشه ! چقد ما خووووووبیم (: 

خلاص اینکه سرتونو درد نیارم ، دوروبرتون اگه کسی استفاده بی رویه داره بهش اطلاع رسانی کنید در جریان باشه. اون بالاییام که صدامون بهش نمیرسه ، بیخیالش

 

 

منبع : betoote

[ چهار شنبه 10 دی 1393برچسب:سفره زیر زمینی , آب , خشکسالی ف کم آبی , ] [ 12:33 ] [ مهدی غنی زاده ]

این مطلب به دو قسمت تقسیم شده ، ابتدا از کم مینویسم بعد روش های جلوگیری از آن

کم آبی چیست؟

وقتی بدن ما آب و نمک بیش از حد از دست بدهد دچار کم آبی میشویم. آب باعث حفظ عملکرد صحیح خون حفظ فشار خون و سایر مایعات در بدن ضروری است. نمک هم به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد . مثل سدیم . نمک ها همگی الکترولیت هستند.

 

چگونه مایعات بدن را از دست می دهیم؟

سوال بسیار ساده ای است و اکثرا میدانند اما بد نیست بگویم.

از طریق ادرار و مدفوع 

تعریق

تنفس

تهوع

اسهال

گریه

 

چرا به آب نیاز داریم؟

هر سال در کتاب علوم خوانده ایم که دو سوم بدن از آب تشکیل شده ، 60 درصد وزن ما ، 85 درصد بافت مغز ما که مهم ترین قسمت بدن است نیز از آب تشکیل شده. به توصیه پزشکان نوشیدن 6-8 لیوان آب در روز به طور متوسط آب مورد نیاز بدن را تامین میکند.

کاهش مقدار کمی از آب بدن ما را تشنه میکند و اگر این مقدار زیاد شود حتی قادر به حرکت نخواهیم بود. تمام فعالیت های روزانه آب بدن ما را از بین میبرد.

کم شدن آب در کودکان بسیار سریع تر اتفاق می افتد بنابراین باید کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرند.

در تابستان داخل خودرو بسیار سریع گرم میشود ، پس وقتی با کودک خود وارد وسیله ی نقلیه شدید سعی کنید حتی الامکان او را خنک نگه دارید. با باد زدن یا روشن کردن کولر خودرو. 

کودکان تازه متولد شده به دلیل اینکه زیاد به اسهال مبتلا میشوند ، از همین طریق آب زیادی از دست میدهند ، برای همین باید بیشتر تحت مراقبت باشند.

 

 

منبع : tebyan

 

[ چهار شنبه 5 دی 1393برچسب:آب , اسهال , ادرار , تعرق , تنفس , کم آبی, ] [ 12:11 ] [ مهدی غنی زاده ]

سد سازی از روش های تامین آب است که حتی قبل از دوران هخامنشیان نیز مورد استفاده قرار میگرفته. بعضی مناطق برای کشاورزی نیاز به سد داشتن . آنان با ساخت سد و آبگیر آب مورد نیاز را تامین میکردن و یا در بعضی جا ها اقدام به تغییر مسیر رودخانه میکردند. این روند با گذر زمان بیشتر و بیشتر شد تا امروزه که زندگی بدون سد ها مشکل است ! تامین برگ و آب آشامیدنی از این سد ها تامیین میشود. اما چند وقتی است که این سد ها آب کافی را ندارند ، باراش کم باران و افزایش تعداد این سد ها دلایل اصلی این مشکل ند. از مسئولین خاهشمندیم در ساخت سد ها افراط نداشته باشن ، ما و طبیعت هر دو به آب نیازمندیم ، مواظب باشید از اون طرف بام پایین نیوفتید !

 

 

[ چهار شنبه 4 دی 1393برچسب:سد , آب , طبیعت , رودخانه, ] [ 12:1 ] [ مهدی غنی زاده ]
نام آب بارها در قرآن آمده و از آن به عنوان نعمتی بزرگ یاد شده .به گفته ی قرآن وجود همه ی ما موجودات از آب است. همین یک آیه ما را از ارزش آب با خبر میسازد. مایه ای پاک که از آسمان فرو میریزد و موجب برکت است. با آن غذای خود را تامین میکنیم ایمان و تقوایمان با شکر گذاری از این نعمت بزرگ تقویت میشود. 
آب مایه ی رشد و شکوفایی تمدن هاست و صد البته چه تمدن هایی که به وسیله ی آب از بین نرفتن. یعنی اعمال و رفتار ما در بهره مندی از این نعمت تاثیر دارد. شاید کارهای بد عده ای جلوی ریزش باران را بگیرد اما ما میتوانیم با اعمال خوب اعمالشان را خنثی کنیم . 
آب برای آدمی داروست . بدن را شفا میدهد و اگر با نام خــدا نوشیده شود ( طبق یه تحقیق علمی ، با ذکر نام خــدا مولکول های آب تغییر شکل میدهند) گوارای وجود میشود. 
در واقع خــدا بر ما منت نهاده که ما را با آب که شفابخش است سیراب میکند. آب مهم ترین ماده ی زمین است . 
 
[ چهار شنبه 2 دی 1393برچسب:آب , قرآن , باران , برکت, ] [ 11:46 ] [ مهدی غنی زاده ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ برای کمک به حل مسئله ی کمبود آب در کشورمون ایجاد شده و سعی میشه تا با ارائه ی آمار و راهکار هایی به حفظ این مایه ی ارزشمند یاری شود.
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 451
بازدید کل : 25971
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 279
تعداد آنلاین : 1