مایه ی حیات
وَ جَعَلنا مِن الماءَ كُلُّ شَي ء 
قالب وبلاگ
نويسنده
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مایه ی حیات و آدرس ab93.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





دوستان عزیز ، سال نو مبارک ، ایشالله که سال خوب و خوشی داشته باشید ، به هر چی که میخاین برسین. 

 

در ایام عید وبلاگ آپدیت نمیشود !

[ جمعه 1 فروردين 1394برچسب:, ] [ 12:51 ] [ مهدی غنی زاده ]

این مطلبی که میزارم کاملا از سایت donya-e-eqtesad.com رونوشت شده ، از اونجایی که متن طولانی و پر از آمار بود ، گفتم که نیازی نیست به قلم خودم نوشته بشه. 

 

گروه صنعت و معدن: بررسی‌های انجام‌ شده حاکی از آن است که روند بارش‌ها در سال آبی جدید نیز تغییر چندانی ندارد و همانند گذشته خواهد بود؛ به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود خشکسالی و کاهش بارش‌ها در سال آبی 94-93 نیز تداوم داشته باشد. بر این اساس، وزارت نیرو تصمیم دارد سیاست‌های مدیریت مصرف آب در بخش صنعت، کشاورزی و شرب را با مراقبت‌های بیشتری اجرا کند.
بررسی جدول تغییرات میزان بارش‌ها از سال آبی 86-85 تا 93-92 نشان می‌دهد که به غیر از سال 85 که میزان بارش‌ها از میانگین بلندمدت بارندگی (242 میلی متر) بیشتر بوده در مابقی سال‌ها، روند نزولی داشته است. در سال آبی 86-85 به‌طور متوسط 278/1 میلی‌متر بارندگی ثبت شده است که نسبت به میانگین بلندمدت، 15 درصد افزایش داشته است. 
بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت نیرو در سال 87-86 بیشترین افت بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت ثبت شده است؛ به طوری که در این سال به طور متوسط 138 میلی‌متر بارندگی ثبت شده که تغییرات آن نسبت به میانگین بلندمدت، منفی 43 درصد است. در سال آبی 88-87، اما روند بارش‌ها نسبت به سال ماقبل آن بهتر شده، اما تغییرات آن نسبت به بلندمدت همچنان منفی است. بر اساس آمار مدیریت منابع آب ایران در این سال آبی، به طور متوسط 211 میلی‌متر بارش ثبت شده که تغییرات آن نسبت به بلندمدت منفی 13درصد است. 
آمار مدیریت منابع آب ایران همچنین نشان می‌دهد که در سال آبی 89-88 و سال آبی 92-91، وضعیت بارندگی‌های کشور (در دوره مورد بررسی) وضعیت قابل قبول‌تری نسبت به میانگین بلندمدت بارندگی‌ها ثبت کرده است؛ به طوری که در سال آبی 89-88 به طور متوسط 234 میلی متر بارندگی ثبت شده که تغییرات آن نسبت به بلندمدت منفی 3 درصد است. از سوی دیگر در سال آبی 92-91 نیز به طور متوسط 237 میلی متر بارندگی ثبت شده که تغییرات آن نسبت به بلندمدت منفی 2 درصد است.  
همچنین بر اساس داده‌های جدول پیش‌رو، در سال آبی 90-89 به طور متوسط 197 میلی متر بارندگی ثبت شده که در این سال نیز همانند سال آبی 87-86 کمترین میزان بارش‌ها نسبت به دوره مورد بررسی ثبت شده و تغییرات آن نسبت به بلندمدت منفی 19 درصد است. 
در سال آبی 91-90 نیز به طور متوسط 205 میلی متر بارندگی ثبت شده که تغییرات آن نسبت به بلندمدت منفی 15 درصد است. اما ارتفاع كل ريزش‌هاي جوي از اول مهر تا 29 شهريور سال آبي 93-92 بالغ بر 218 ميلي متر ثبت شده است. اين مقدار بارندگي نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت (242 ميلي متر) 10 درصد كاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبي گذشته (237 ميلي‌متر) 8 درصد كاهش نشان مي‌دهد. 
در همین حال، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو با بیان اینکه به لحاظ منابع آبی در شرایط سختی هستیم، در مورد سیاست‌های جدید وزارتخانه برای مدیریت مصرف آب می‌گوید: برنامه‌هایی برای اصلاح الگوی کشت، اصلاح الگوی آبیاری و آبرسانی داریم و در جاهایی که آب شرب به‌قدر کافی نداشته باشیم، مردم ناگزیر هستند برای مصارف شرب از آب بسته‌بندی استفاده کنند و در شبکه آبرسانی نیز آب بهداشتی توزیع کنیم. وزیر نیرو با اشاره به تداوم خشکسالی‌ها در سال آبی 94-93، گفت: همکاران ما در سراسر کشور تلاش می‌کنند که آب را به نقاط کم‌آب منتقل کنند و درباره تهران نیز آخرین منابع سد ماملو است که امیدواریم تا ظرف چند روز آینده وارد مدار شود. وی تاکید کرد: حتی با انتقال آب از سد ماملو نیز تمام نیاز تهران برطرف نمی‌شود و مردم باید سیاست مدیریت مصرف را دنبال و کمتر مصرف کنند. چیت‌چیان در ادامه اظهار کرد: در بسیاری از کشورها که شرایطی مشابه ایران دارند، حتی فضای سبز را نیز آبیاری نمی‌کنند. وی ادامه داد: آبی که برای فضای سبز مصرف می‌شود، به شبکه شرب ارتباط ندارد و از آب آشامیدنی جدا است.
وزیر نیرو از مشترکان درخواست کرد: کمال همکاری را با وزارت نیرو داشته باشند؛ زیرا به گفته وی، این همکاری به نفع خودشان است و این وزارتخانه مجبور نمی‌شود آب را جیره‌بندی کند. وی همچنین اعلام کرد: تا پایان مهرماه میزان برداشت آب از  609 دشت کشور تغییر خواهد کرد که پس از بررسی‌های لازم، سهم هر بخش از این منابع آبی مشخص می‌شود و وزارت جهادکشاورزی می‌تواند روی منابع جدید آبی (سهم‌های تخصیصی جدید آب در بخش کشاورزی از منابع آب زیرزمینی) برنامه‌ریزی کند. چیت‌چیان ادامه داد: در بودجه سالانه اعتبار قابل‌توجهی در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته است تا سامانه آبیاری بخش کشاورزی را ارتقا دهد و به سامانه آبیاری تحت فشار تبدیل کند.

 

[ جمعه 29 اسفند 1393برچسب:, ] [ 12:48 ] [ مهدی غنی زاده ]

این کلیپ راجع به مشکلات کم آب خوردنه . مشکلی که در آینده نچندان دور گریبان گیرمون میشه.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید .

 

 

[ جمعه 26 اسفند 1393برچسب:, ] [ 12:37 ] [ مهدی غنی زاده ]

این یه مورد فک کنم دیگه فرهنگش جا افتاده ولی بازم محض احتیاط بگم . موقع مسواک زدن میشه فقط از یه لیوان آب استفاده کرد. 

اگه یبار امتحان کنین میبینین ک اصن کار سختی نیس .خمیر دندون هم کم بزنین که دهنتون کمتر کف کنه !! حالا بحث کفش نیس ، خمیر دندون چون ماده ی شیمیایه بهتره کمتر استفاده کنین. به بقیه اعضای خونواده هم این قضیه رو اطلاع بدین که سر این موضوع الکی الکی آب هدر نره .

حالا بریم سر بحث گل و بلبل . باغچه . اولا اینکه سعی کنین تو باعچه ی خونتون درخت ها یا بوته هایی بکارید که به آب کمتری نیاز دارن. این از مهمترین نکاتیه که باید رعایت بشه. دوما آب دادن به موقع باغچه ست. باغچه ها باید در صبح یا بعدازظهر که آفتاب با شدت کمتری میتابه آب داده بشن. در زمان ظهر میزان تبخیر آب زیاده و مقداری از آبی که به گیاهان میدیم همونجا تبخیر میشه. از آبیاری قطره ای هم استفاده کنین ک میشه نور علی نور ، محشره (:

 

[ دو شنبه 23 اسفند 1393برچسب:آب , مسواک , باغ , آبیاری , باغچه , نکته طلایی, ] [ 21:33 ] [ مهدی غنی زاده ]

باورتون میشه تو 46 سال اخیر میزان بارش امسال از آخر اول بود ؟! اینو قائم مقام وزیر نیرو میگه

این بارونای آخرای سال هم هیچ تاثیری تو افزایش رتبه سال 93 نداشت. در واقع بدترین سال از لحاظ بارش تا کنون بود.

ایشون دخل و خرج های منابع آبی رو مناسب نمیبینه. با اینکه میزان منابع آب کشور کم شده ولی مصرفش متناسب با اون کم نشده. میزان آب رواناب ها کم شده و تنها راه دلخوشی پرآب شدنشون بارون ها اخیر کشوره

تهران ، بندرعباس ، مشهد ، قم ، شیراز ، اهواز و آبادان از شهرایی هستند که رو مرز هشدارند. بقیه شهرا لب مرز هشدارند .

با این اوضاع منابع آب برای تمام سدهایی که آب نوشیدنی دارند ، باید تا پاییز 94 برنامه هایی مشخص با ضریب اطمینان بالا طراحی بشه تا از مشکلات احتمالی جلوگیری بشه.

استان های مشهد ، بندرعباس و قم از نظر آب شرب مشکل دارند و آقای قائم مقام خاستار تشکیل یک کمیته ی خاص برای این 3 استان شد.

به گفته ی ایشون منابع پشت سد ، اولویتشون تامین آب نوشیدنیه. بعدش کشاورزی و صنعت اولویت های بعدین. از میزان آب سد ها هم باید گزارش های دقیقی داشت تا با برنامه ی مشخصی آب رو مصرف کرد

به امید اینکه سال 94 سالی پر آب برای کشورمون باشه.

 


ایسنا

[ پنج شنبه 18 اسفند 1393برچسب:آب , کم آبی , خشکسالی , ایران , تهران , اصفهان , مشهد , قم , سد , کشاورزی , آب شرب , بارش, ] [ 21:40 ] [ مهدی غنی زاده ]

کاریکاتور تامل برانگیز از وضعیت کنکونی دریاچه ارومیه از آقای محمد کارگر

[ پنج شنبه 16 اسفند 1393برچسب:کاریکاتور ، آب ، دریاچه ، ارومیه, ] [ 21:11 ] [ مهدی غنی زاده ]

امروز 20 اسفند 93 ، نزولات آسمانی همه رو غافلگیر کردن. تو زمستونی که همچین زمستون هم نبود ، این بارندگی ها دل آدم رو خوش میکنه. استان های جنوبی هرمزگان ، کرمان ، سیستان ، خوزستان و کهگلویه روز بسیار سردی رو پشت سر گذاشتن. تو این بین بارندگی های استان هرمزگان بیشتر از همه به چشم اومد ، خصوصا مرکز استان ، بند عباس. فقط همین امروز 70 میلی متر در بند عباس بارندگی بود . 

اینم بگم که بافت فرسوده شهری خسارت های جدی دیده و آبگرفتگی خیابونا نشون از غفلت مسئولین داره. میزان آب سد ها هم زیاد شده و احتمال سیلاب وجود داره ولی آب قابل توجهی در پشت سد ها ذخیره شد. خــدا رو شکر. 

چنتا عکس هم از بندر عباس گذاشتم که البته بیشتر شبیه ونیز شده . 

 

 

 

 

 

ایسنا

[ چهار شنبه 20 اسفند 1393برچسب:بندرعباس ، باران ، آبگرفتگی ، سد , ] [ 21:10 ] [ مهدی غنی زاده ]


 در آخرین بخش عوامل آلودگی آب ، گرمای کره ی زمین رو مورد بحث قرار میدیم !

زمین منبع گرماست و مسلما با عوامل بیرونی زمین ارتباط مستقیمی داره. تغییر دمای کره زمین بر اکوسیستم اثر مخربی خواهد داشت. حدود دو سوم کره زمین رو آب فراگرفته و تغییر دمای کره زمین ، دمای آب ها رو هم تغییر میده. خیلی از آبزیان فقط قادر به زندگی در دمای مشخصی از آب هستند و این تغییر دما برای آن فاجعه ست. عدده ی بسیاری از آن ها با بالارفتن دمای آب مجبور به مهاجرت در اقیانوس ها میشوند و قریب به یقین آن ها از بین میروند.

کار آسانی نیست موجود از بین رفته را دوباره برگرداند . همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. از عوامل افزایش دمای کره ی زمین گازهای گلخانه ای هستند. دی اکسید کربن یک نمونه از این گاز ها. با افزایش روزافزون خودروها و کارخانه ها ، میزان این گاز نیز بیشتر میشود . 

هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم !

 

[ دو شنبه 14 اسفند 1393برچسب:, ] [ 20:6 ] [ مهدی غنی زاده ]

استفاده از تکنولوژی در صرفه جویی آب هم میتونه کمک به سزایی به ما بکنه. جدیدا یه وسیله به اسم "اوا" قصد انجام همچین کاری رو داره. 

این ابزار به عنوان دوش حمام استفاده میشه و با اتصال به لوله ی آب حمام ، مصرف آب رو پایین میاره و به بهینه ترین شکل آب رو مصرف میکنه. 

مشکل اصلی مدت زمانیه که منتظر میمونیم تا دمای آب تنظیم بشه . این وسیله قصد داره این مشکل رو رفع کنه. وقتی آب رو باز میکنیم ، این دستگاه راه آب رو مسدود میکنه تا وقتی که درجه ی آب مطلوب بشه. 

از نکات جالب این وسیله اینه که شدت آب رو خودش تنظیم میکنه ! بسته به این که ما در حال دوش گرفتم باشیم یا مثلا صابون زدن ، شدت آب تغییر میکنه. همه میدون که موقع صابون زدن چقد آب هدر میره و این دستگاه در این زمینه میتونه بسیار مفید واقع بشه. 

نرم افزار کنترل " اوا " هم قابل نصب بر روی تمامی گوشی های هوشمنده.

 

 

beytoote

[ دو شنبه 12 اسفند 1393برچسب:, ] [ 19:55 ] [ مهدی غنی زاده ]

تیوپی – مصر: سد بزرگ رنسانس اتیوپی و رودخانه نیل

اینم از قسمت آخر " جنگ بر سر آب" . این بار میریم به آفریقا. سد بزرگ رنسانس در رودخانه ی نیل. اتیوپی - مصر

این دو کشور هم مثل کشور هایی که نام برده شدند سر این دعوا دارند که یکی طالب انرژیه و اون یکی طالب آب. اینبار اتیوپی قصد ساخت سد بزرگی در رود نیل نزدیک مرز سودان داره . با ساخت این سد نه تنها برق اتیوپی بلکه کل اون منطقه تامین میشه. حالا دولت مصر نگران اینه که با ساخت این سد میزان آب ورودی به مصر کاهش پیدا کنه. از طرفی سودان هم موافق ساخت سد و مصر باید یه تنه با این مشکل مقابله کنه. 

طبق توفقات سال های 1929 - 1959 ، کشور مصر حق وتوی پروژه های بالا دست رودخونه رو داره ، به دلیل ایکه دو سوم آب نیل مطعلق به مصره. حالا اتیوپی داره این توافقات رو زیر پا میزاره. 

تا کنون تلاش هایی برای حل این مشکلات صورت گرفته اما نتیجه ای نداده . تو این توافقات گفته شده بود که کشورهای مصر و سودان و اتیوپی باید از نظر اقتصادی به هم ملحق بشن ، یعنی از انرژی سد به نسبت بین خودشون استفاده ببرن که فعلا نتیجه ای نداده. اگه ساخت سد با همین وضع پیش بره ، پروژه سال 2017 تکمیل میشه .

تلاش ها برای دستیابی به توافقی چند جانبه درباره حوضه ی روبه رشد نیل، تاکنون شکست خورده است. یک مثال برای این مورد توافق چارچوب همکاری در سال 2010 است که در آن گفته شده بود کشورهای بالادستی باید به کشورهای پایین دستی (مصر و سودان) که با وجود تغییر فضای اقتصادی منطقه، حاضر به رها کردن حقوق تاریخی شان شده اند، ملحق شوند. انتظار می رود سد بزرگ رنسانس اتیوپی، سال 2017 تکمیل شود.

 

beytoote

[ دو شنبه 10 اسفند 1393برچسب:, ] [ 19:41 ] [ مهدی غنی زاده ]

 

بیا تا قدر این نعمـت بدانیم   

که در بحران بی آبی نمانیم
بیا از بهر حفظ آن بکوشیم    وجود آب را ارزش شماریم
از این سـرمایه خوب الهی    برای نسل خود باقی گذاریم
چنین فرموده بر ما حیّ دانا   که زنده هر چه را از آب داریم
بـیا تا در نگـاه تشـنه آب       به سان ابـر بـارانی بـباریم
برای مصرف خوب و درستش نهال صرفه جویی را بکاریم
نجات آب بر ما شد وظیفه   بر انجامش بـیـا همـت گذاریم
صدای آب یعنی زندگانی       بیا دل را به این نجوا سپاریم

 

 

helpwater90

[ دو شنبه 8 اسفند 1393برچسب:, ] [ 19:40 ] [ مهدی غنی زاده ]

شستوشوی ماشین از جمله مواردیست که آب زیادی رو هدر میده. البته کم کم فرهنگش داره جا میوفته که با یه سطل آب هم میشه ماشین شست. قبلا بیشتر همچین صحنه هایی میدیدم که طرف شلنگ آب رو باز میکنه و یه این همه آب رو فقط برای تمییز کردن ماشین هدر میده. اصلا ارزششو نداره. بهترین راه همونیه که گفتم ، یه سطل و یه طی. خیلی راحت میشه ماشین رو شست در آخر هم با یه سطل آب دیگه آب کشید ماشین رو. یه روش دیگه ش هم اینه که فقطی برای تفریح به خارج از شهر میریم ، یجا رودخونه ای جوبی چیزی دیدیم ، از اون آب استفاده کنیم که آبش دوباره به طبیعت بر میگرده. نگران پول آب هم نمیشین !

در وضو گرفتن هم باید صرفه جویی بشه ، به گفته ی ائمه اگه در وضو گرفتن آب اصراف بشه وضو باطله. دلیلشم حرام بودن اصرافه و با کار حرام نمیشه وضو گرفت . سعی کنید فقط مشت دستتون پر آب بشه بعد آب رو ببندید و دست یا صورتتون رو بشورید . روزی 3 بار میشه از این روش برای صرفه جویی استفاده کرد. ثواب نمازتون هم بیشتر میشه. 

 

 

 yjc

[ چهار شنبه 6 اسفند 1393برچسب:آب ، نکته طلایی ، نماز ، وضو ، ماشین ، سطل ، رودخانه, ] [ 10:41 ] [ مهدی غنی زاده ]

صرفه جویی یعنی….
بعضی‌ها فکر می‌کنند، صرفه‌جویی یعنی؛ توی تاریکی بنشینیم و لامپ را روشن نکنیم!
یا دو هفته یک‌بار حمام برویم، تا آب کمتری مصرف شود.
یا مثلا در زمستان‌ها، از سرما قندیل ببندیم و مثل بید بلرزیم ولی بخاری را روشن نکنیم!
بعضی‌ها هم اصلاً باورشان نمی‌شود که بشود صرفه‌جویی کرد.
و می‌گویند: «یعنی اگر شیر آب چکه نکند، یا یک لامپ اضافه خاموش شود، دیگر برق نمی‌رود؟ دیگر کمبود آب نداریم؟»
ولی راستش «بله اگر حتی 1 دقیقه شیر آب را زودتر ببندیم و آب هدر نرود، باعث صرفه‌جویی در آب می‌شود و قطع آب کمتر اتفاق می‌افتد.»
صرفه‌جویی کار سخت و عجیبی نیست. اگر ما به اندازه‌ی نیاز و درست از منابع انرژی مثل آب و برق و گاز و… استفاده کنیم، صرفه‌جویی کرده‌ایم.
گفت، استفاده نکردن از نعمت‌های ارزشمندی که خدا در اختیارمان قرار داده، یعنی صرفه‌جویی؟
اتفاقاً صرفه‌جویی یعنی «از نعمت‌های خدادادی خوب و درست و به جا و به اندازه استفاده کنیم و مواظب باشیم حتی ذره‌ای از آن هدر نرود».
به نظر من صرفه‌جویی یعنی: «خدایا شکرت که به ما این‌همه نعمت دادی.»

قدرش را بدانیم

 

[ یک شنبه 1 اسفند 1393برچسب:آب , باران , صرفه جویی , کم آبی, ] [ 10:47 ] [ مهدی غنی زاده ]

 

زباله های رادیواکتیو . این زباله ها اثرات بسیار مضرری بر زیستگاهای دریایی میزارند و باعث آلودگی آب برای انسان و موجودات درونش میشند.این زباله ها از فراورده های صنایع ، پزشکی و تحقیقاتی به وجود میان. نیروگاه های هسته ای هم روی آب منطقه تاثیر گذاشته و استخراج و پالایش ارانیوم و توریوم اثرات منفی روی آب ها میزاره.

آلودگی نفتی هم که در جریانید. نفت در آب حل نمیشه و وقتی وارد آب بشه لایه ی ضخیمی روی سطح آب ایجاد میکنه. نور به زیر آب نمیرسه و گیاهان زیر آب که به نور خورشید وابسته ند از بین میروند ، سایر موجودات هم به همین منوال. این آلودگی ها به دلیل نشت نفت از کشتی ها نفتکش اتفاق میوفته.

 

 

beytoote

[ یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, ] [ 10:38 ] [ مهدی غنی زاده ]

 

خیلی از سردردهای روزمره به خاطر کمبود آب بدن است. 75 درصد مغز از آب تشکیل شده و مسلما کمبود آب مغز را دچار اختلال میکند.

 

دیسک های کمر انسان پر از مایعات است. این مایعات به فنر بودن مهره ها کمک میکند و اگر آب کافی در روز مصرف نشود ، کمر درد به سراغ مان می آید.

جالب است بدانید که 75 درصد وزن بدن را مایعات درون دیسک کمر تحمل میکند. یعنی اگر آب کافی در بدن وجود نداشته باشد ، فشار زیادی به اسکلت بدن وارد میشود.

 

این یک نکته رو قبلا هم گفته ام که آب باعث شادابی پوست میشود و از پیری آن جلوگیری میکند.

 

فرآورده های غذایی بدون شک مواد نگه دارنده در خود دارند که برای بدن بسیار مضر است. آب این مواد مضر را از کبد دفع میکند و ما را فعال تر میکند و تمرکزمان را نیز بالا میبرد.

 

وظییفه ی دفع ضایعات بر عهده ی سیستم لنفاوی است. این سیستم سموم را قبل از ورود به جریان خون از بین میبرد. سوخت این سیستم آب است. یعنی اگر آب ناکافی در بدن وجود داشته باشد ، سیستم لنفاوی عملکرد درستی نخواهد داشت و عفونت ها در این صورت برای ما خطرناک تر از قبل خواهند بود.

 

صبح که از خواب بیدار میشویم بوی بد دهان کاملا مشخص است. دلیلش این است که در طول شب آب جذب نکردیم. آب باکتری های درون دهان را از بین میبرد و از بوی بد دهان جلوگیری میکند.

 

کمبود آب موجب میشود بین سطح غضروف ها سایش ایجاد شود که درد و ورم مفاصل را به دنبال دارد. وجود آب مفاصل بین استخوان ها را نرم میکند و از آرتروز جلوگیری میکند.

 

با آب میتوان از آسم ، حالت تهوع صبحگاهی و مشکل هاضمه پیشگیری و یا حتی درمان کرد.

 

میدانید که اکسیژن از طریق خون به عضلات میرسد. آب کافی این اکسیژن را برای خون تامین میکند و اگر نباشد عضلات اسیدلاکتیک ترشح میکنند که موجب گرفتگی عضلات میشود.

 

85 درصد خون ، آب است. پس کمبود آب یعنی کم بود خون . وقتی خون کم شود ، مویرگ های کم تر فعال کاملا بسته میشوند تا قسمت های فعال تر به خون کافی دسترسی داشته باشند. وقتی رگ ها بسته میشوند ، عضلات فشار زیادی را تحمل میکنند. رفع این مشکل تنها با مصرف آب بهبود می یابد.

 

 

beytoote

[ چهار شنبه 29 بهمن 1393برچسب:آب ، فشار خون ، مصرف آب ، عضله ، رگ ، کمر ، دهان ، تهوح ، عفونت ، خون, ] [ 10:14 ] [ مهدی غنی زاده ]

 

سلام ، میریم سراغ قسمت دوم جنگ بر سر آب. اینبار از خاور دور میایم به خاور میانه. مرز عراق و ترکیه . سد ایلیسو در رودخانه ی دجله. ترکیه از این رودخانه برای تولید برق استفاده میکنه. دولت جدید هم پروژه های جدیدی برای بهره برداری از سد های جدید در این رود رو داره به بهره برداری میرسونه. یه پروژه ی بلند مدت در شرق آناتولی. سد ایلیسو وقتی کامل بشه 1200 مگاوات ، یعنی حدود 2 درصد برق ترکیه رو تامین میکنه. دولت ترکیه تاکنون در این منطقه 22 سد و 19 نیروگاه برق ساخته و همین باعث شده آب کمتری وارد کشور عراق بشه. همچین جایی که چندین بار جنگ رخ داده همین عامل میتونه جرقه ای برای شروع جنگی دوباره بشه.

علاوه بر عراق ، سوریه هم از این فعالیت های ترکیه ضرر میبینه. این رودخانه در عراق تالاب های فصلی به وجود میاره و در تامین مواد غذایی بسیار ضروریه. عراق در طول تاریخ از این رود بسیار استفاده برده ولی در سال های اخیر میزان آب این رود روندی نزولی داره طی میکنه. یه سری کارشناسا اومد بررسی کردن و گفتن تا سال 2040 آب دجله و فرات دیگه به دریا نمیرسن ! حالا ببین اون موقع چی میخاد بشه. البته کشور ما حال و روزش خوب نیست ، از این نظر از حمله ی سایر کشورا در امانیم !! شمال عراق هم اکنون در خشکسالی بلند مدت به سر میبره. اردوغان حیا کن ، آب سد ها رو رها کن !

 

 

beytoote

[ یک شنبه 26 بهمن 1393برچسب:جنگ , آب , خشکسالی , ترکیه , عراق, ] [ 10:41 ] [ مهدی غنی زاده ]

این مطلبی که میزارم به قلم دوست خوبم ، ماریه خانوم کربلایی ، نوشته شده. اینم آدرس وبلاگش که حتما بهش سر بزنین. بزنینا !

dearhome.blogfa.com

 

سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است. دریاچه و تالاب هامون دراستان سیستان و بلوچستان واقع شده‌اند.این دریاچه از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون صابری و هامون هیرمند تشکیل شده‌است که در زمان وفور آب به هم متصل می‌شوند و دریاچه هامون را تشکیل می‌دهند. رودخانه هیرمندشریان اصلی ورود به هامون و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند.

وسعت دریاچه هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع است که از این مقدار ۳۸۲۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. با این اوصاف، دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند می‌باشد واین وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم بوجود آورد.

دریاچه هامون مدت‌هاست با بحران بی‌آبی روبه‌روست و خشک‌شدن بخش‌های وسیعی از آن موجب به‌وجود آمدن مشکلات مختلف زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در سطح منطقه شده‌است.

در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ و با جاری‌شدن سیلاب از افغانستان، دریاچه هامون پس از ۱۵ سال آب‌گیری شد. با این‌حال کارشناسان محیط زیست در سیستان و بلوچستان هشدار می‌دهند احیای دریاچه هامون موقتی است و خطر خشک‌شدن، هم‌چنان این تالاب بین‌المللی را تهدید می‌کند.

 ماریه کربلایی dearhome.blogfa.com

 

dearhome.blogfa.com

[ پنج شنبه 23 بهمن 1393برچسب:dearhome,blogfa,com , دریاچه هامون , خزر , خشکسالی, ] [ 13:53 ] [ مهدی غنی زاده ]

خب سلام دوستان ، خوبید ؟ سلامتید ؟ قرار بود امروز بین کسایی که تو این وبلاگ نظر دادن ، یه قرعه کشی انجام بشه . جایزه شم 10 هزار تومن بود.

البته من تصمیم دارم بهترین بازدید کننده وبلاگ هم انتخاب کنم که ایشون جایزشون کمتره. 5 هزار تومن

 

طبق قرعه کشی از بین این افراد اسم " حمیده " در اومده و ایشون برنده این جایزه شدن. حمیده خانم مبارک باشه -_^ چیز قابل داری نیست (:

منصوره ، آیدا ، حمیده ، سیا ، Pouya Bibak ، سودی ، سبحان ، Silvia ، M-F ، جواد ، مهتی ، یاس ، لاله ، گلشیفته ، سارا ، سمانه ، هرمیون ، گلشیفته ، TGMAN ، گیتی ، امین زاده ، دخمل خشمل ،Parand ،Poniah ، Parand ، BiQam ، عمو رمضون ، MohammadTSR ، Narges ، Zohre ، صادق ، Sun ، مهدی ، سسح ، jimy

 

بهترین بازدید کننده وبلاگ هم از بین منصوره خانوم و آیدا خانوم ، منصوره خانوم رو انتخاب میکنم. به این دلیل که از ابتدای شروع کار این وبلاگ از اینجا بازدید داشتن و از نظراتشونم معلومه که پست ها میخونن. تشکر ویژه -_^ مبارک باشه.

 

در پایانم بگم که اگه کمه به بزرگی خودتون ببخشید ، حقوق بگیر بودم بیشتر میدادم (: بالاخره 22 بهمنه دیگه ، بریم و خوش باشیم -_^

 

این دوستان لطف کنن به ایمیل mahdi_q1997@yahoo.com یه ایمیل بدون متن بفرستن یا به شماره 09195864996 پیامک بزنن

[ چهار شنبه 22 بهمن 1393برچسب:, ] [ 19:27 ] [ مهدی غنی زاده ]

خب این قسمت رو با ذخایر زیر زمینی شروع میکنیم. این همه سوخت فسیلی رو که از هوا منتقل نمیکنن. همش از طریق لوله از زیر زمین. کوچیک ترین اشتباه ممکنه کلی خرابی به بار بیاره. اصن اگه نفت از این لوله ها هم خارج نشه بازم به محیط آسیب میزنه. 30 سال پیش این لوله ها از جنس فولاد بودند که مستقیما باعث آلودگی میشدن. الانم فقط کافی یجا این لوله ها نشتی بدن دیگه. تازه همون لوله قدیمیا که هنوز از تو زمین درشون نیاوردن ، پوسیده شدن و مواد داخلشون وارد زمین شدن و آب های زیر زمینی رو آلوده کردن.

حالا از زمین میریم هوا 

جایی که بارون های اسیدی به وجود میان. آب بارون همیشه اسیدی هس به خاطر واکنش آب با دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن اما وقتی میزان این گاز ها زیاد بشه بارون به شدت اسیدی میشه. بارون اسیدی خعلی چیز داغونیه ! منظور اینکه میزنه همه چی رو داغون میکنه . گل و درخت و آدم و حیوونو و سنگ و چوب و ... . در نهایت هم به آب های زیر زمینی ورود میکنه تا تو دریا و دریاچه ها ریخته میشه. آب زیان و گیاهان دریایی میمیرن ، آب ها آلوده و غیر قابل استفاده میشن. خوشبختانه تو کشور ما از این بارونا نیست ولی شمال غرب اروپا به خاطر فعالیت های اقتصادی انگلیس و فرانسه و اسپانیا بارون های اسیدی خسارت های زیادی میزنن. ادامه دارد ...

 

اثر باران اسیدی بر درختان

 

tebyan

ماشین لباسشویی که همتون در جریان هستین چقد آب مصرف میکنه. تازه برقم زیاد مصرف میکنه . یادش بخیر قبلنا یه ماشین لباس شویی داشتیم روشنش که میکردیم تو خونه قدم میزد لباس میشست ! سوت هم میزد !! یه سریا عادت کردن زود به زود لباس میریزن توش و بیخیال از اینکه چقد آب داره مصرف میکنه. راه معقولانه ش اینه که لباس ها رو همه رو جم کنیم تا به حداکثر ظرفیت برسه بعد بریزیم تو ماشین . اینجوری خیلی به صرفه تره . تازه یهویی کل لباس تر و تمیز میاد دستتون میرین حالشو میبرین . احیانن اگه دیدید کسی داره لباس کم میریزه تو ماشین بش این نکته رو یاد آوری کنین. خودتونم که ماشالله حواستون هس . 

نکته ی بعدی اینکه وقتی میرید مسافرت صفا سیتی ، شیر فلکه بعد کنتور رو حتمن ببندید . کار از محکم کاری که عیب نمیکنه ، یهویی دیدین خــدایی نکرده یه حادثه ای پیش اومد ، هم خونه زندگیتون به گند کشیده میشه هم یه عالمه آب هدر میریه. آخر ماه هم قبض آب که بیاد برق از سرتون میپره ! یا علی از تو مدد !

 yjc

 

[ یک شنبه 19 بهمن 1393برچسب:آب , نکته طلایی , ماشین لباس شویی , لباس , صرفه جویی, ] [ 22:29 ] [ مهدی غنی زاده ]

صرفه جویی در مصرف آب ،نشانه رشد فکری ،مذهبی است.

 

 

[ جمعه 17 بهمن 1393برچسب:جمله , زیبا , آب , زندگی, ] [ 13:30 ] [ مهدی غنی زاده ]

آب واس خودش داروییه. تو تمام دوره های زندگی آب سلامتی ما رو تضمین میبخشه. اما حالا ببینیم چه تاثیر رو خانوم های باردار داره. 

در کل دوره ی بارداری خیلی دوره ی حساسیه همه چی باید با برنامه انجام بگیره . نوشیدن آب هم باید با برنامه باشه . نه کم ، نه زیاد. 

نوشیدن آب در این این دوره ، عوارض بارداری رو کاهش میده. مخصوصا اگه اول صب این کار انجام بگیره. با نوشیدن یک لیوان آب در اول صبح ، حالت تهوع ، استفراغ ، سردرد و افسردگی به مقدار زیادی کم میشه. اینا رو یه تحقیق که روی 1500 زن باردار انجام شد نشون داده. 

همچنین از مبتلا شدن به یبوست جلوگیری میکنه ، البته تا حدودی. این رو هم در نظر داشته باشید که اول همین مطلب نوشتم نوشیدن آب باید با برنامه باشد ، نه کم نه زیاد. زیاد نوشیدن آب در دوره ی بارداری غلظت سدیم در بدن را کم میکند و باعث اختلال در خون میشود. در این زمان ، به گفته پزشکان متخصص روزانه 5-6 لیوان باید آب نوشید. نوشیدن آب از دی هیدراته شدن جلوگیری و از سردرد و خستگی و بی حوصلگی پیشگیری میکند. 

کم بود آب در کشور ما نوزادان به دنیا نیامده را هم تحدید میکند !

beytoote

[ جمعه 17 بهمن 1393برچسب:آب ، خشکسالی ، سلامتی ، بارداری ، سردرد, ] [ 12:0 ] [ مهدی غنی زاده ]

کمبود آب با روند بسیار سریع نه تنها ایران بلکه کشورهای دیگری را هم به شدت تحدید میکند. تا حدی که ممکن است بر سر آب بین دو کشور همسایه جنگ شود. در ایران که دریاچه ها خشک شد هیچکس یه آخ نگفت ، ولی ببینید کشورهای دیگه چطور برای آب دست و پا میزنند. 

در این مطلب ، 3 منطقه که ممکن است در آینده ی نزدیک به گفته ی کارشناسان بر سرش جنگ شود را بررسی میکنیم. 

 

اول میریم سراغ دو کشور پرجمعیت دنیا. چین و هند که با این همه جمعیت مسلما مشکل آب شدید پیدا میکنن از الان باید به فکر باشن. 

رودخانه ی براهماپوترا ، از تبت شروع میشه ، و به هند در ایالت آروناچال پرادش میرسه. بعد با رود گنگ مخلوط میشه و سر انجام به خلیج بنگال ریخته میشه. چینی ها از آب این رودخانه برای تولید برق استفاده میکنن. هندی ها هم با آبش کشاورزی میکنن. بنگلادش هم همینطور. چین روز به روز داره تعداد نیروگاه های تولید برق در فلات تبت رو افزایش میده. با این کار آب کم تری به هند و بنگلادش میرسه . ایالت آرونچال پرادش بسیار کم آب و پر جمعیته و اگه این رود آبش به هند نرسه وضعه اون منطقه خعلی داغون میشه.

هیچ توافقی هم بین دو کشور سر این رودخانه وجود نداره. البته میگن که میخان یه توافقی به امضا برسونن ولی اگه نتیجه نده تنش ها بین دو کشور بالا میگیره. هند و چین تو این درگیریا قبلن هم سابقه داشتن. سر منطقه ای که الان هندوچین نامیده میشه. 

beytoote

خب ، حالا بریم سر اتورافیک ، اتورافیک که می دونین چیه ؟ نه ؟ منم نمیدونستم ! اتورافیک یعنی افزایش مواد مغذی تو دریا که باعث میشه گیاهان به صورت انبوه رشد کنن.

کودهای های شیمیایی یه همچین حالتی دارن. وقتی وارد آب رودخونه و دریاچه میشن ، مواد مغذی آب رو زیاد میکنن و سبزه رو به گل آراسته میکنن.

شکوفه های جلبکی که اکوسیستم رو مختل میکنن ، به دلیل رشد سریع فیتوپلانگتون هاست. جلبک ها وقتی زیاد میشن ، همه ی اکسیژن آب رو مصرف میکنن و بقیه جک و جونورای زیر آب اکسیژن کم میارن و جان به جان آفرین تسلیم میکنن. حالا اینکه چیزی نیستو انقد زیاد میشن نمیزارن نور به بقیه ی گیاهای دریا برسه . نور هم که نباشه گیاه از بین میره. حالا بعضی از این جلبکا سمین ، هر کی بخوره براثر مسمومیت میره اون دنیا. در کل خعلی دیکتار بازی در میارن . جنبه رشد و تکامل هم ندارن !

منبع : tebyan

[ سه شنبه 13 بهمن 1393برچسب:آلودگی آب , اتورافیک , مغذی , کود شیمیایی , دریاچه , اکوسیستم , جلبک , گیاه , سم, ] [ 23:1 ] [ مهدی غنی زاده ]

دوستان عزیز ، دهه ی فجر مبارک باشه ، صد سال به این سال ها ، راهپیمایی یادتونه نره ها ، آب هم هدر ندید !!!!

 

هر کس از امروز تا 22 بهمن ، 10 تا کامنت تو این وبلاگ بزاره به قید قرعه 5000 تومن جایزه میگیره. مورد داشتیم طرف 5000 تا کامنت گذاشته 10 تک تومن هم نگرفته !

[ سه شنبه 10 بهمن 1393برچسب:دهه فجر , ] [ 22:57 ] [ مهدی غنی زاده ]

آب بازی دیگه مال قدیما بود ، تو این سال ها آب بازی تعطیل. از این اسباب بازیا که توشون آب میریزیم ، اینا مخصوصا الکی الکی آب هدر میدن. با نخریدن این اسباب بازیا برا بچه هاتون ، هم از مصرف بیهوده آب جلوگیری کنید و هم فرهنگ صرفه جویی رو در فرزندتون نهادینه کنین. با یه تیر دو نشون میزنین. خودتونم اگه بچه هستین که من بهتون میگم این کارو نکنین. این همه بازی خوب خوب . توپ وردارید برین تو حیاط گل کوچیک بزنین ! 

دیگه اینکه دسشویی وقتی میرین الکی آب رو باز نزارین. قبلن ک واس آب دسشویی یه نکته گفته بودم ، ولی این نکته واس اوناییه که اون نکته قبلی رو انجام ندادن . مورد داشتیم طرف تو دسشویی نشسته آب میریزه روی مورچه ها ، میازاره موری که دانه کش است. بعد خودش میره نجاتش میده فک میکنه خیلی قهرمانه ! چه وعضشه خو ، اون آب شیرینه ، خوردنیه ، مورچه های بدبختم ول کنین !

منبع : yjc

[ سه شنبه 9 بهمن 1393برچسب:آب , خشکسالی , نکته طلایی , مورچه , فاضلاب , اسباب بازی , فرهنگ , دسشویی , ] [ 22:50 ] [ مهدی غنی زاده ]

زندگی آب در دست ما و زندگی ما در دست آب است.

[ سه شنبه 7 بهمن 1393برچسب:جمله ، زیبا ، آب ، زندگی, ] [ 22:48 ] [ مهدی غنی زاده ]

از بزرگترین اشکالات قسمت جنوبی اکثر شهر ها که بافت قدیمی شهر محسوب میشه ، مشکل آب و فاضلابه. مخصوصا تو خود شهر قزوین ترمیم فاضلاب جنوب قزوین خیلی ضروریه و مسئولین باید فورا این کار رو انجام بدن. هر چی دیر تر بجنبن مشکلات بیشتری براشون بوجود میاد. داشتن یک سیستم فاضلاب مناسب از حداقل امکانات شهریست که یه شهروند باید ازش استفاده ببره .گرفتگی لوله ها ، شکستگی ها ، جاری شدن فاضلاب در سطح خیابان از مشکلاتی هستند که مردم در بافت قدیم با آن دست به گریبانن. خاستم اطلاع رسانی کرده باشم ، امیدوارم که صدا به گوشتون رسیده باشه.

 

[ سه شنبه 7 بهمن 1393برچسب:آب ، فاضلاب ، بافت کهنه ، قزوین, ] [ 22:39 ] [ مهدی غنی زاده ]

با این روند کمبود آب ، چن سال دیگه باید آب از کشورهای دیگه وارد کنیم ! چن سال پیش میگفتن آب پول میشه همه میخندیدن ، حالا ببینین تو آینده چجوری همین آب رو میکنن تو شیشه خدا تومن میفروشن. حداقل یکم سرعت این روند رو کم کنیم بچه هامون طعم آب واقعی رو بچشن !

آب معدنی ، اون اولش خیلی خوبه ، اما از وقتی که میره تو کارخونه دیگه پسوند معنیش رو باید ازش جدا کرد. البته اینو برا اطلاعات عمومی بگم که آب معدنی به خاطر داشتم سدیم زیاد ، برا کسایی که فشار خون بالا دارن مضرره. خلاصه ، برا تصفیه ی آب معنی از اشعه ی مادون قرمز استفاده میکنن. مرحله ی اول ورود مواد سرطانی به این آب همین جاست. به قول خودشون دارن تصویه میکنن !

بسته بندی این آب ها هم که در جریان هستید. پلاستیک . گرم شدن هوا مواد سرطان زا در پلاستیک رو وارد آب میکنه. بنابراین در تابستون خوردن آب معندنی توصیه نمیشه. از طرفی بر اثر سرما هم این مواد سرطان زا وارد آب میشن. کلن موجودات موموزین. پس در تابستون و زمستون آب معدنی تا حد المکان نخورید. اگه موقع نوشیدن این آب ها مزه ی خاصی حس کردین ، دیگه ادامه شو نخورین. برین بدین مغازه داره خودش بخوره بگین پولشم میدم فقط شما اینو تا آخر بخور !

حالا آب هم خوریدن بطریش رو دور بندازین. هر چی میکشیم از اون بطریه. ریختن سرکه و آبلیمو و این جور چیزا تو این بطری ها ، واکنش های شیمیایی رو ایجاد میکنه که ممکنه خطرناک باشن. از ما گفتن بود. اینم بگم که چون املاح آب معدنی زیاده ، به طور مداوم ازش استفاده نکنین.

 

[ دو شنبه 5 بهمن 1393برچسب:آب معدنی , آب , سرطان , املاح, ] [ 20:52 ] [ مهدی غنی زاده ]

خب دوستان تو این قسمت میریم سراغ زباله های صنعتی

سرب و جیوه رو دیگه الان بچه ابتدایی میدونه برا بدن سم حساب میشه. 

 سرب فلز غیر قابل تجزیه ست. این عنصر اگر وارد بدن شود از فعالیت آنزیم های بدن جلوگیری میکند. جیوه هم مانند سرب فلز و غیر قابل تجزیه ست. جیوه اونقد سمیه که اگه یه دماسنج جیوه ای بشکن فورا باید محل رو پاکسازی کرد.

از دیگر زباله های صنعتی نیترات و فسفات هستند. این دو دوست عزیز با ورود به آب دریاچه و رودخانه باعث اوتروفیکاسیون یا همون انباشت آب میشوند که آلودگی آب رو درپی داره.

پنبه ی نسوز هم از عوامل آلوده کننده آبه که بیماری های ریوی و سرطان ریه و روده کبد رو در پی داره. اسم دیگه پنبه نسوز آزبسته. یاد بگیرین یجا دیدین هنگ نکنین مث من !

روغن که ماشالله هزارماشالله دوروبرمون پره. همین روغن اگه وارد آب بشه بلایی سرمون میاره که نفهمیم از کجا آورده ! جلو نور آفتاب رو میگیره گیاهان و ماهی های توی آب تو تاریکی دق میکنن میمیرن. ما هم همون آب رو میخوریم به جمع اون ماهیا میپیوندیم ( خــدایی نکرده ) !

نفت و گاز و از اینجور مواد پتروشیمی + گوگرد هم که در جریان هستین . سم حساب میشن.

منتظر آت و آشغالای بعدی باشین !

 

 

یکی دیگه از مواردی که باعث هدر رفتن آب میشه ، باز نگه داشتن شیر آب برای گرم شدنه. هرچند مقدار آب کمی هست ولی در بلند مدت اگه حساب کنیم اونقدرام کم نیست. چاه ی این کار عایق بندی لوله های آب گرمه. این کار باعث میشه که به محض باز کردن شیر آب ، آب گرم باشه و نیازی نیست چند ثانیه آب رو بیهوده باز بگذاریم. حالا اگه حال و حوصله ی این کارا رو ندارید یه روش دیگه هم هست. وقتی شیر رو باز میکنید تا آب گرم بشه ، یه لیوان بگیرید زیرش و بدش هم بزنید بر بدن! اینجوری هم آب هدر نمیره ، هم یه لیوان از 8 لیوان آب روزانتونو نوش جان میکنید.

 

 

منبع : yjc

[ شنبه 1 بهمن 1393برچسب:آب ، آب گرم ، نکته طلایی ، شیر آب ، لیوان , ] [ 11:17 ] [ مهدی غنی زاده ]

برای تهیه هر عدد نان 200 گرمی 280 لیتر آب مصرف می شود، معادل 40 دقیقه باز بودن کامل شیر آب!!!

 

[ شنبه 29 دی 1393برچسب:جمله , نان , آب, ] [ 11:2 ] [ مهدی غنی زاده ]

حتما میدانید که آب نه کالری دارد نه چربی. گرسنگی را هم تا حدی بر طرف میسازد. خب این جمله را روی هم بگذارید میشود سیر شدن با ماده ای که بدون کالری و چربی است. خیلی راحت با این روش میشود چاقی را رفع کرد. آب همچنین متابولیسم بدن را افزایش میدهد. بالا رفتن متابولیسم خود موجب سوختن کالری میشود . بعد از گذشت 10 الی 40 دقیقه ، متابولیسم بدن شروع میشود و بعد از آغاز این عمل ، سرعت سوخت ساز بدن 30% افزایش میابد. یعنی با سرعت 30% کالری میسوزانید بی آنکه کالری دریافت کنید. 

البته این نکته هم باید در نظر بگیرید که نخوردن آب موجب چاقی میشود. یعنی نیازی نیست بیشتر از 8 لیوان آب در روز بخورید . زیاد خوردن آب تعادل سدیم در بدن را بر هم میزند و سیستم گوارش را هم مختل میکند. 

برای لاغر شدن هم اگر عجله دارید ، بروید ورزش کنید. همینیه که هس ^_^

 

 

منبع : betoote

[ شنبه 29 دی 1393برچسب:آب , چربی , کالری , وزن , چاقی , سدیم , متابولیسم , ] [ 10:32 ] [ مهدی غنی زاده ]

در این مطلب عواملی که موجب آلوده کردن آب های رودخانه ها و دریاچه ها میشوند در چند قسمت ذکر میشود.

از فضلاب های خانگی شروع میکنیم که این روزا بر کسی پوشیده نیست. در بعضی مناطق کشور فاضلاب های خانه وارد آب پاک میشود و حتی قابلیت تصویه را از آن میگیرد. این فاضلاب ها شامل مدفوع ، ادرار و آبی که از حمام خارج میشود است. انصافا اگر این آب را تصویه کنند شما استفاده میکنید ؟ مصرف آب آلوده به فاضلاب منجر به اسهال میشود. راسته که میگن ما ز ....ییم و ..... میرویم !!

مورد دوم زباله های دریایی هستند . کشتی هایی که در دریا عبور و مرور میکنند بی شک حاوی زباله هستند و عده ای از کارکنان کشتی به جمله ی " دریای ما ، خانه ما " اعتقادی ندارند. زباله هایی که از کشتی ها به دریا ریخته میشود شامل مقوا ، روزنامه ، شیشه ، کف ، بسته های پلاستیکی ، آلومینیوم و  ظروف پلای استرین هستند. این مواد به طور میانگین 190 سال طول میکشد تا تجزیه شوند البته در این محاسبه شیشه را حساب نکردیم چون هنوز زمان تجزیه آن مشخص نیست. اگر شما میدانید بفرمایید! 

در کل اینکه اگه از همین الان کشتی ها رو متوقف کنید ، 190 سال بعد دریاها تمیز میشن !! البته ما فقط زباله هایی که از کشتی بیرون ریخته رو حساب کردیم. نفت و رادیواکتیو و آلودگی های جوی رو هم باید در نظر گرفت. 

حالا ادامه ش باشه دفه ی بعد

 

 

منبع : tebyan

همیشه دیده ایم که وقتی کسی عصبانی ست یا استرس دارد یه لیوان آب به او توصیه میشود. این کار به طور علمی اثبات شده. آب برای بدن به منزله ی روغن برای ماشین است و بدون آن بدن کاری انجام نمیدهد.

وقتی آب بدن کم میشود ، هورموهای آدرنالین و کورتیزول شروع به ترشح میکنند. این هورمون ها برای شرایط ضروری در بدن ترشح میشوند و سرعت عمل و فعالیت و تنفس و ضربان قلب را افزایش میدهند. پس یعنی کمبود آب در بدن تا این حدی ضروری ست که حتی چنین هورمون هایی " به دلش اندر آید ز هر سو هراس" ! 

با جبران آب از دست رفته ی بدن ، ترشح این هورمون ها کم میشود و بدن به حالت آسوده در می آید.

75 درصد بدن آب است و طبیعی ست که ما برای داشتن عملکردی صحیح به آب وابسته ایم. در سال های آینده که آب کم میشود ، عایا همیشه در استرس خواهیم بود ؟ وا اسفا !

حالا این قضیه رابطه ی عکس داره. یعنی وقتی استرس زیاد میشود ، با افزایش میزان تنفس و افزایش تعداد ضربان قلب ، آب بیشتری از دست میدهیم. با نوشیدن آب به اندازه ی کافی میتوانیم همیشه بهترین عملکرد را داشته باشیم. 

 

 

منبع : tebyan

[ جمعه 25 دی 1393برچسب:, ] [ 21:25 ] [ مهدی غنی زاده ]

یه ابتکار خیلی خیلی خوب ک من اصن شیفته ش شدم . با این روشی که الان توضیح میدم تو صرفه جویی آب کولاک میکنین. 

شما روزی چن بار گلاب ب روتون میرید دسشویی ؟ فرضا 5 بار . تو این 5 بار اگه واحد مصرف رو آفتابه قرار بدیم ، روزی مثلا 3 آفتابه آب مصرف بشه. مثلنا. هر آفتابه 5 لیتر ، میشه ب عبارتی 15 لیتر . یه خانواده 5 نفره 75 لیتر آب رو میرییزه تو چاه توالت. حالا چیکار کنیم ک این همه آب هدر نره. 

اینجا دیگه آقایون باید دست به کار بشن یه لوله کشی کوچیک انجام بدن . آبی که تو ضرف شویی ریخته میشه ، با یه لوله به سمت دسشویی ببرید و اونجا استفاده کنید. از آب آشامیدنی تو دسشویی (!!) هم در مواقع ضروری میشه استفاده کرد . یه نکته مثبت این طرح که همین الان به ذهنم رسید اینه که وقتی آب قط بشه تو دسشویی آب هست ^_^

و من الله توفیق !

 

منبع : yjc

[ جمعه 24 آذر 1393برچسب:آب , کم آبی , دستشویی , لوله , آب , آفتابه, ] [ 21:18 ] [ مهدی غنی زاده ]

البته این عکس مال 100 سال بعده

 

این عکس بالا دریاچه اوان قزوینه در اگه خشکسالی همینجوری پیش بره به اون شکل در میاد. 

عکس زیر هم دریاچه اوان در زمان ماست. بیچاره نسل های بعدی باید خانواده رو بردارن برن تو کویر پیک نیک !!

عکس بالایی خیلی ضایع فتوشاپ شده کار منه خخخ به بزرگی خودتون ببخشید

 

 

راجع به اسم این دریاچه هم بگم که : 

اِوان در اصن اُوان بوده . اُو یعنی همون آب . اُوان یعنی آب ها . برید و راضی باشید

[ پنج شنبه 22 دی 1393برچسب:اوان , دریاچه , بیابان , خشکسالی, ] [ 12:33 ] [ مهدی غنی زاده ]

آخرای تابستون بود . کم بود آب برای یه عده اهمیت داشت و سعی کردن در طول تابستون آب کم تری مصرف کنند. یه عده هم سفت و سخت تر گرفته بودن قضیه رو. به شخصه خودم دیده بودم که مردم هم نگران ند و با مسئولین همکاری میکنند. اما آخر تابستون یه اتفاق هر چی صرفه جویی بود رو به باد داد. نزدیک شرکت آب و فاضلاب لوله شکسته بود نصف روز آب منطقه قطع بود . اونوخت آب چی میشد ؟ همه رو کف آسفالت پخش بود. دریاچه ای شده بود واس خودش . انقد دیر اومدن لوله رو درست کنن که فک کنم از آب مصرفی مردم تو کل تابستون بیشتر آب هدر رفت. حیف اون همه صرفه جویی. آب در آبکش ریختن بود ! خلاصه اینکه گفتم واس صرفه جویی انگیزه پیدا کنین !!

[ پنج شنبه 20 دی 1393برچسب:صرفه جویی , تابستون , هدر رفتن , خشکسالی, ] [ 12:23 ] [ مهدی غنی زاده ]

نگاه نگران نسل های آینده را با مصرف بهینه آب به آرامش تبدبل کنیم.

[ پنج شنبه 19 دی 1393برچسب:, ] [ 12:20 ] [ مهدی غنی زاده ]

بهترین کار برای صرفه جویی ، فرهنگ سازی در این زمینه است. این همه گروه فرهنگی و این همه همایش. کار زیاد سختی نیست چند نکته راجع به صرفه جویی گفتن. همین گروه ها و نهاد های غیر دولتی بیان در بین مردم خصوصا کودکان که آماده فرهنگینه (!!) شدن هستند از خطرات کم آبی بگن. دانش آموزای فعال دو تا روزنامه دیواری راجع به آب درست کنند یا هماهنگ کنند سر صف یه مختصر سخنرانی داشته باشن. مختصرااااااا ، خودتون دانش آموز بودین سر صف بودن میدونین چ زجری داره خخخخ. من خودم تصمیم هفته ی آینده بین دانش آموزای مدرسه یه مسابقه ترتیب بدم باشد که رستگار شوند !

اینم یه نمونه فرهنگ سازی !

 

 

راستی اینم بدونید بد نیست ، هر جا شکستگی لوله ای دیدین به 122 مرکز ارتباطات مردمی اطلاع بدین . خوش باشید 

 

منبع : yjc

[ پنج شنبه 19 دی 1393برچسب:آب , فرهنگ سازی , 122 , دانش آموز, ] [ 12:12 ] [ مهدی غنی زاده ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ برای کمک به حل مسئله ی کمبود آب در کشورمون ایجاد شده و سعی میشه تا با ارائه ی آمار و راهکار هایی به حفظ این مایه ی ارزشمند یاری شود.
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 28
بازدید ماه : 469
بازدید کل : 25989
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 279
تعداد آنلاین : 1